Katalog wartości Edukacja Dzielnicy Wawer Warszawa

Dzielnica Wawer

Przedszkole Nr 84 "Promyk"

Katalog wartości

„Dzieci dzisiaj – będą dorosłymi jutro. One będą określać Naszą przyszłość.

Cechy, jakie zaszczepiamy im dzisiaj i warunki życia jakie im stworzymy,

będą decydować o tym, jaki będzie świat w następnym stuleciu.”

 

prof. Adam Łopatka

 

Dzieci w przedszkolu wchodzą w swój pierwszy społeczny świat. Tutaj powinny się nauczyć przestrzegać zasad, aby w przyszłości umieć kochać, szanować, pomagać i nie krzywdzić innych. Dla dzieci ważne jest, aby te wymagania były jasne i jednoznaczne oraz dostosowane do wieku i etapu rozwoju dziecka.

Katalog Wartości Przedszkola Nr 84 „Promyk” powstał z myślą o potrzebach naszego przedszkola, aby usystematyzować pracę wychowawczą prowadzoną w placówce. Z wartości wynikają normy postępowania etycznego, które przyswojone we wczesnym dzieciństwie wywierają duży wpływ na decyzje człowieka w wieku późniejszym.

W naszym przedszkolu za najważniejsze wartości uznano:
 

1. zgodne współżycie w grupie rówieśniczej

2. kulturę bycia

3. koleżeństwo

4. bezpieczeństwo

5. zdrowie

6. patriotyzm
 

Wartości wiążą się z pewnymi zasadami, normami, których należy przestrzegać.

  • WARTOŚĆ: ZGODNE WSPÓŁŻYCIE W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ

    ZASADA: UMIEM FUNKCJONOWAĆ W GRUPIE

    NORMY POSTĘPOWANIA

    · Przestrzegam zawartych umów i reguł

    · Bawię się tak, aby nie przeszkadzać innym

    · Unikam krzyku i kłótliwości

    · Umiem czekać na swoją kolej

    · Umiem przyjąć porażkę z godnością (umiem przegrywać)

    · Nie kłamię

    · Akceptuję odmienność innych (np. niepełnosprawnych)

    · Umiem szanować wspólną własność

    · Zwracam się z problemem do nauczyciela

    · Sumiennie i dokładnie wypełniam obowiązki dyżurnego

    PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI

    · Utworzenie Kodeksów Grupowych (zawarcie kontraktu z dziećmi, podpisanie kodeksu, przestrzeganie zawartych w kodeksie ustaleń)

    · Ustalenie konsekwencji nieprzestrzegania Kodeksu

    · Zabawy integracyjne w kole, gry, konkursy i zabawy ruchowe

    · Wykorzystanie gier stolikowych

    · Wykorzystanie zabaw integrujących

    · Dbanie o salę, zabawki i sprzęt

    · Pełnienie dyżurów w sali i w łazience

  • WARTOŚĆ: KULTURA BYCIA

    ZASADA: JESTEM KULTURALNY

    NORMY POSTĘPOWANIA

    · Używam form grzecznościowych w określonych sytuacjach:

    dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam

    · Dbam o porządek wokół siebie (nie śmiecę, sprzątam po zabawie i pracy)

    · Respektuję polecenia dorosłych

    · Jestem miły dla innych, szanuję własność i wytwory kolegów

    · Potrafię słuchać innych i nie przeszkadzać w trakcie rozmów (kultura słuchania).

    · Rozwijam swoje potrzeby czytelnicze.

    · Szanuje zieleń (nie depczę trawników, nie niszczę drzew i krzewów).

    PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI

    · Poznawanie wzorców właściwego zachowania: postawa nauczyciela, wzory literackie

    · Utrwalanie zwrotów grzecznościowych podczas codziennych powitań i pożegnań nauczyciela z grupą

    · Porządkowanie sali, odkładanie zabawek na swoje miejsce, niezaśmiecanie przedszkola oraz terenu wokół

    · Cykl zajęć tematycznych według programu pracy nauczyciela

    · Wdrażanie zasad savoir – vivre podczas zajęć dydaktycznych i wspólnych zabaw

    · Wspólne wyjścia do biblioteki, codzienne spotkania z literatura dziecięcą

  • WARTOŚĆ: KOLEŻEŃSTWO

    ZASADA: JESTEM KOLEŻEŃSKI

    NORMY POSTĘPOWANIA

    · Opiekuje się nowymi kolegami I koleżankami oraz

    tymi, którzy tej pomocy potrzebują

    · Nie wyrządzam krzywdy innym (nie biję…)

    · Nie wyśmiewam się z kolegów

    · Rozumiem, że inni maja takie same potrzeby jak ja: uczestnictwa w zabawach, korzystania z zabawek i przyborów (potrafię się dzielić)

    · Właściwie zachowuje się podczas rozwiązywania zaistniałego konfliktu, używam form grzecznościowych, korzystam z pomocy nauczycielki

    · Potrafię słuchać innych

    PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI

    · Sprawianie kolegom niespodzianek z różnych okazji np. list do chorego kolegi, laurka z okazji imienin czy urodzin

    · Systematyczne prowadzenie zabaw integracyjnych z grupą

    · Wzajemna pomoc w grupie oraz pomoc młodszym kolegom np. w szatni w trakcie ubierania na spacer

    · Dostarczenie dzieciom wzorców właściwego zachowania – postacie z literatury dziecięcej

    · Pogadanki, wystawki prac

  • WARTOŚĆ: BEZPIECZEŃSTWO

     

    ZASADA: JESTEM BEZPIECZNY

    NORMY POSTĘPOWANIA

    · Jestem lubiany takim, jakim jestem

    · Potrafię bez obaw mówić o swoich emocjach

    · Przestrzegam zasad bezpieczeństwa na terenie przedszkola i poza nim

    · Dostrzegam sytuacje zagrażające bezpieczeństwu i informuję o nich opiekunów

    · Słucham dorosłych opiekunów, podchodzę, jak mnie przywołują

    · Kieruję się zasadą ograniczonego zaufania w stosunku do osób mi nieznanych

    · Nie oddalam się od grupy

    · Mówię prawdę, nie obawiam się konsekwencji

    PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI

    · Wykorzystanie zabaw integrujących

    · Indywidualne rozmowy z dziećmi, zapewnienie o dyskrecji

    · Ustalenie reguł korzystania z zabawek i sprzętu znajdującego się na placu zabaw

    · Wdrażanie zasad bezpiecznego poruszania się na przejściu dla pieszych oraz w pobliżu ruchliwej ulicy – wycieczki, spacery

    · Poznanie własnego imienia, nazwiska, adresu oraz uwrażliwianie na to, żeby nie podawać tych informacji obcym osobom

    · Wzmocnienia pozytywne, np. chwalenie dzieci na forum grupy za przyznanie się do winy

  • WARTOŚĆ: ZDROWIE

     

    ZASADA: DBAM O SWOJE ZDROWIE

    NORMY POSTĘPOWANIA

    · Dbam o swoje zmysły i higienę układu nerwowego

    · Korzystam z zabawek i sprzętu w sposób nie wywołujący hałasu

    · Biorę udział w zabawach ruchowych, spacerach, wycieczkach

    · Dbam o higienę osobista

    · Zdrowo się odżywiam

    · Ubieram się stosownie do pory roku i pogody

    · Rozumiem jaki jest wpływ aktywności fizycznej dla zdrowia

    PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI

    · Mówimy umiarkowanym głosem, unikamy hałasu, wyciszamy negatywne emocje poprzez zabawy relaksacyjne

    · Częste przebywanie na świeżym powietrzu

    · Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez gry i zabawy ruchowe, ćwiczenia gimnastyczne

    · Mycie rąk przed posiłkiem i po powrocie ze spaceru i placu zabaw oraz mycie zębów po posiłku

    · Promowanie zdrowych nawyków żywieniowych i częste spożywanie owoców i warzyw, np. na podwieczorek, do obiadu

    · Zwracanie uwagi na dostosowanie stroju do aktualnej pogody, pory roku i uświadamianie konsekwencji nieodpowiedniego doboru stroju

  • WARTOŚĆ: PATRIOTYZM

     

    ZASADA: JESTEM DOBRYM POLAKIEM

    NORMY POSTĘPOWANIA

    · Znam i szanuję symbole narodowe: godło, flaga, hymn

    · Znam swoje miasto: herb, zabytki, ciekawe miejsca

    · Poznaję kulturę i tradycje swojego regionu

    PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI

    · Umieszczenie w widocznym miejscu godła Polski

    · Wywieszanie na budynku przedszkola flag z okazji świąt narodowych

    · Uczestniczenie w życiu naszego miasta (wystawy, koncerty, zawody sportowe)

    · Poznanie historii, tradycji i zabytków miasta oraz reg. strojów ludowych

    · Zapoznanie dzieci z legendami związanymi z naszym miastem